Födelsedags- och första advent firande

Kategori: Allmänt

Jättefin helg med födelsedags- och första advent firande. Bildbomb!
 
 
Världens sötaste Simone kom och överraskade mig med födelsedagssång på engelska & present! En "termos" för kalla drycker med Tweety-motiv. Vilket är lite av ett internskämt mellan oss tre. De tycker jag ser ut och pratar som henne... Han hade valt den själv. Finaste!
 
Vi körde på mellanmål/fika.
Jag drack vatten ur min nya "termos" och Simone ut champagneglas....
 
Min fina kappa jag fick av mannen. Älskar att den är feminin och lite vippig!
 
På kvällen ordnade vi middag här. Min fina man fick poppa upp champagnen!
 
 
Räkcocktail på stora, färska räkor till förrätt! 
 
Min favorit laxrätt till huvudrätt. Tillagad till perfektion.
(Även första middagen som Davide gjorde till mig, så är lite extra speciellt, hehe)
 
Med tanke på tårtan som skulle göras dagen därpå blev det en enkel
men mycket god panna cotta till efterrätt. Med rosa ljus!
 
Dagen efter storstädade vi hela lägenheter. Dammtorkade samtliga hyllor, rensade bort allt skräp från terassen och putsade parketten med specialmedel. Tog x antal timmar och efteråt var vi helt slut.
Men då var det dags att baka tårta! En typ av Sachertårta, fast med hallon istället för aprikoser. Tyvärr väldigt platt (börjar bli lite misstänksam till det italienska bakpulvret jag använder...) Tyvärr har vi inget fint kakfat så den fick ligga kvar på samma fat som jag använt till att dränka den i choklad. Tråkigt, men chokladspån & kanderade violer gjorde sitt!
 
 
 
Sen kom mannens föräldrar och syster med blivande man. Fick en helt underbar enorm(!) orkidé och ett jättefint silverarmband. De är så fina! Mannen hittade 23 ljus hemma som han och hans syster "dekorerade" tårtan med. 
 
Det blev en massa champagne också! Och rostade kastanjer som de tagit med sig. 
 
Alla koncentrerade på tårtan, hehe. Den blev mycket bättre än vad jag trodde!
Sen tittade vi på en verklighetsbaserad film om en bankrånare från Milano. Intressant & bra!
 
På söndagen tog vi det mest lungt och njöt av vårt välstädade hem, haha. 
Senare åkte vi till IKEA för att handla första advents-fika; pepparkakor, glögg & lussebullar. Orkade inte baka egna, får bli till jul! Ingen riktig adventsljusstake blir det (är inget fan av de traditionella över lag) utan tog några miniljustakar vi hade och satte röda stearinljus med doft av kanel i.
I övrigt är mannen min tokig i glögg, vi drack upp över en halv flaska igår och enligt honom är det nästan precis com vin brulé som hans pappa alltid gör under julen.
Nu är det december & första advent har varit - så vi kan börja julmysa lite!
 
 

Kommentarer

  • Hannah säger:

    Åh vad mysigt Johanna!
    Grattis igen :D

    Svar: Tack fina Hannah! Jag saknar dig så.
    Johanna Kvarnström

    2012-12-04 | 07:56:17
    Bloggadress: http://hannahhart.blogg.se

Kommentera inlägget här: